Marketing Forkortelser » 7 Vigtige Marketing Akronymer
Bakser du med sproget, når det kommer til marketing? Det skal du ikke være ked af. Der findes nemlig utallige forkortelser og akronymer. Vi har i dagens artikel samlet 7 vigtige at have styr på, hvis du har en passion for markedsføring.
#1 KPI =Key Performance Indicator
KPI er en forkortelse af Key Performance Indicator. Dette er den smarte måde at beskrive målsætninger og status på, når man arbejder i erhvervslivet.
#2 SEO = Search Engine Optimization
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization. På dansk oversætter man SEO til søgemaskineoptimering. Ifølge en undersøgelse fra Microsoft, kårede 600 marketers SEO som den vigtigste Hardskill for en marketingmedarbejder i dette årti.
#3 PR = Public Relations
PR er en forkortelse af Public Relations. Det er en virksomheds- eller organisations indsats for at skabe opmærksomhed uden at betale for at sprede budskabet til befolkningen. Simon Spies er kendt for at udtale: “Dårlig omtale er bedre end ingen omtale.” Dette kan der være noget om, men i dagens SoMe-verden vil mon dog helst undgå en såkaldt shitstorm.
#4 CMS = Content Management System
CMS er en forkortelse af Content Management System. CMS er et begreb for software, hvor man kan administrere sit indhold på internettet. Det mest populære er WordPress, som er en software, der bliver brugt til omkring en tredjedel af verdens hjemmesider.
#5 BI = Business Intelligence
BI er en forkortelse af Business Intelligence. Dette er et bredt begreb, hvor man trækker data ud af en database, og derefter samler den til mere brugbare data. Disse data kan blive anvendt til meget mere end marketing, og det er en af de hotteste trends, når det kommer til håndtering og rapportering af store datamængder.
#6 DMP = Data Management Platform
DMP er en forkortelse af Data Management Platform. Dette er også en software, som bliver brugt til at skabe overblik over processer og data, så man kan lave en bedre eksekvering til sine målgrupper og markeder.
#7 SEM = Search Engine Marketing
SEM er en forkortelse af Search Engine Marketing. Dette begreb bliver brugt til at beskrive aktiviteter, hvor man køber annoncepladser gennem søgemaskiner som eksempelvis Google. Her måler man på PPC (Pays Per Click). SEM kaldes derfor også for Paid Search.
#Michaelkirkegaard.dk
Afslutningsvis vil vi gerne sende et stort TAK til Michael Kirkegaard, der via støtte og samarbejde har gjort udarbejdelsen af denne artikel til en mulighed. Michael har blandt andet lavet en mere dybdegående marketing ordbog, hvor du også kan finde forklaringer på ovenstående akronymer og mange mange flere! Denne ordbog er især brugbar, hvis du interesserer dig for online marketing.
af: Kristian Ommen
Kommunikationskonsulent hos SEO- og Content Marketing-bureauet Nutimo