Billede: Kristian Ommen

Orddeling Ved Linjeskift - Hvad Er Reglerne?

Rigtig mange kan godt lide at have lige marginer, når de skriver i et tekstdokument, så teksten fremstår i nydelig orden, der er behagelig for læserens øjne. Et uundværligt greb i bestræbelsen på lige marginer er orddeling ved linjeskift, hvilket man kan få sit tekstbehandlingsprogram til at foretage helt automatisk.

Det er dog ikke altid, at den automatiske funktion er helt pålidelige, hvorfor det er en god idé selv at kende reglerne for orddeling, så man kan gøre det manuelt. Kender du ikke reglerne, så læs med her nedenunder, hvor vi gennemgår dem én for én.

Reglerne

Først og fremmest foretager man altid orddeling mellem ordets stavelser, men sagen er den, at det ikke altid er lige sådan at se eller høre, hvilke bogstaver der hører til hvilke stavelser.

Orddelingens 3 overordnede grundregler

  1. Der skal altid være minimum én vokal, også kaldet selvlyd, på hver linje - eksempelvis skri- ve og ikke skr- ive.
  2. Hvis man laver orddeling, så linjen slutter med to eller flere konsonanter, også kaldet medlyde, skal konsonanterne også normalt kunne stå til sidst i andre ord - eksempelvis underhold-ning og ikke underholdn-ing.
  3. Hvis man laver orddeling, så den næste linje begynder med to eller flere konsonanter, skal disse også normalt kunne stå først i andre ord - eksempelvis til-gå og ikke ti-lgå.

Orddelingens to forskellige pricipper

1 Orddelingen afhænger af ordets betydningsdele, hvilket vil sige, at man deler

    1 Orddelingen er ikke afhængig af ordets enkelte betydningsdele, hvilket vil sige, at man deler

    Ekstra regler

    Man kan lave orddeling i forbindelse med brug af

    Tak for støtten

    Til denne artikel har vi fået hjælp og støtte fra Net2kompagniet. Det vil vi gerne sige tusind tak for - vi ville ikke kunne være det foruden. Net2Kompagniet er en af Danmarks førende online forhandlere af vinduer og døre. Alle deres vinduer er i den højeste kvalitet, men til en god pris, og selvfølgelig med 10 års garanti.

    af: Kristian Ommen
    Kommunikationskonsulent hos SEO- og Content Marketing-bureauet Nutimo

    sprogpiloter.dk